Hvornår har du sidst givet en iværksætter et knus?

Jeg bliver ofte mødt med himmelvendte øjne og rynkede øjenbryn, når jeg nævner, at en af mine mærkesager som folketingskandidat er et stærkt erhvervsliv og et sprudlende iværksættermiljø.

For hvorfor skal de have så meget opmærksomhed? Er der ikke vigtigere ting at sætte fokus på? Hvad med sygehusene og kræftbehandlingen, de ældre på plejehjemmene eller mennesker med handicap, de socialt udsatte eller de hjemløse?

Det er netop fordi jeg brænder for de mennesker, at jeg ønsker erhvervslivet i vores land alt godt. For uden den vækst og den udvikling erhvervslivet bidrager med, ville vi ikke være i stand til at tage os godt af de mest udsatte mennesker i vores samfund. Vi ville simpelthen ikke have pengene til det og muligheden for det.

Vi skal påskønne de mennesker, der går på arbejde, dem som satser alt for at kaste sig ud i iværksætteri og dem som sidder for bordenden af allerede veldrevne virksomheder. De er nogle af hverdagens helte, som fortjener om ikke et knus så i hvert fald en stor tak og en god konservativ erhvervsvenlig politik.

Erhvervsuddannelserne skal styrkes så flere unge vælger de håndværksmæssige fag som efterspørges af virksomhederne.

Der skal ryddes op i alle de urimelige skatter, afgifter og regler som til daglig spænder ben for væksten.

Personligt mener jeg, at vi bør fritage iværksættere for momsindbetaling det første år de løber en virksomhed i gang. Det ville give de gode ideer mere luft under vingerne og sikre en fortsat stærk iværksætterkultur i Danmark.

Pengene hænger ikke på træerne. Her i Danmark synger vi derimod “plovjernet guldhorn finder” fordi vi godt ved at vækst, velstand og velfærd kommer gennem hårdt arbejde, iværksætteri og sunde virksomheder. Derfor er et mere frit erhvervsliv vejen til et bedre samfund – et Danmark i balance. Det vil jeg arbejde for.

Læs debatindlægget hos Dagbladet Holstebro/Struer